Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Grafomotoryka w zabawach ukryta - Innowacja pedagogiczna

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

GRAFOMOTORYKA W ZABAWACH UKRYTA

 

,,Zabawa jest nauką, nauka zabawą.

Im więcej zabawy, tym więcej nauki’’

Glenn Doman

 

Grafomotoryka, czyli umiejętność pisania i rysowania jest złożonym procesem, na który składa się prawidłowo rozwinięta motoryka mała i duża, odpowiednia kontrola posturalna i siła rąk, płynna praca oczu, prawidłowa koordynacja, zwłaszcza oczu i rąk oraz prawidłowy odbiór informacji słuchowych.

Należy pamiętać, że sprawności grafomotorycznej nie osiąga się jedynie podczas tzw. ćwiczeń stolikowych, z kredką czy ołówkiem w ręce. Dzieci rozwijają się w ruchu. Powinny się ruszać, biegać, tańczyć, skakać i baraszkować. Powinny także wykonywać wiele zabaw
w których wzmacniają siłę obręczy barkowej, kończyn górnych i chwytu – są to aktywności

polegające na rzucaniu, pchaniu, ciągnięciu, poruszaniu się w podporach.

„Grafomotoryka w zabawach ukryta” ma charakter programowo-metodyczny. Jej celem jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści, formy i metody służące rozwijaniu motoryki małej i grafomotoryki oraz szerzenie idei poznawania i uczenia się poprzez doświadczanie, uwzględniając cały rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

Innowacja pedagogiczna zakłada realizację podstawy programowej, a szczególnie realizację następujących zadań:

– wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju;

– wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

– tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa;

– zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;

– wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

Tematyka zajęć opierać się będzie na wykorzystywaniu nietypowych przyborów (wstążeczki, chusteczki higieniczne, zmywaki kuchenne, papier toaletowy, sztućce itp.), które zachęcają do działania, dają duże możliwości rozwijania kreatywności, wpływają na koncentrację i dostarczają różnorodnych bodźców sensorycznych, a dodatkowo pobudzają ciekawość, wyobraźnię i mobilizują do aktywności i poszukiwań.

W roku szkolnym 2023/2024 od października do kwietnia innowacja będzie realizowana w grupie Żuki przez Martę Trusewicz-Pasikowską